onsdag den 7. august 2013

Frugt projekt


Hvis I vil have indflydelse på indeholdet på min blog, må I meget gerne lægge en stemme i afstemningen til højre. Husk at I kan følge Veggiespirit på Facebook også.
De tropiske frugter: Durian

Det var først da jeg rigtigt begyndte at komme ind i raw food verdenen, at jeg hørte om den såkaldte meget stinkende og omdiskuterede frugt Durian. Jeg har hørt fra andre, at der ikke rigtig er nogen måde at beskrive frugten på i forhold til smagen, men nu hvor jeg selv har smagt den, vil jeg da lige prøve.


Den har en gennemtrængende lugt, og smagen er sødlig og fad. For nogle smager frugten fantastisk og for andre forfærdeligt. Durian omtales også som "frugternes konge"

Jeg anede ikke hvor man kunne købe sådan en speciel frugt, men jeg fik foreslået at prøve de kinesiske/thailandske butikker nær hovedbanegården. Jeg har aldrig været i den del af Vesterbro før, men det er jo ligesom et lille "China Town" - det var ret spændende at gå rundt blandt alle butikkerne og se de mange mærkelige frugter, grøntsager og diverse man ikke rigtigt ellers hører om i Danmark.

Jeg fandt ved 3. forsøg en lille butik hvor de solgte Durian. (Tredje gang er lykkens gang). Jeg så den ikke med det samme, da de solgte den skrællet, så det var kun selve kødet. Da ekspedienten tog den ud af det køleskab, holy moly for en stinkbombe - den stank lidt som en gammel stærk ost. Jeg betalte for Durianen og stod sådan lidt akavet og ventede på mine penge - da jeg var overbevist om, at der måtte være penge tilbage - så hele turen hjem troede jeg at jeg var blevet snydt, men det var jeg ikke - prisen stod på pakken, hvilket mine øjne pænt havde skippet henover. 100,- danske kroner. Hvordan kan en frugt være så dyr? Jeg synes i hvert fald, at det er ret dyrt for ca. 135 gram frugt, men det er måske bare mig.

Smagen
Jeg havde lidt svært ved at beslutte mig om jeg kunne lide den eller ej. Jeg syntes den smagte sødt, men med en slags eftersmag af hvidløg, tror jeg - som sagt er smagen svær at sammenligne med andet. Jeg tror at hvis jeg fik lov at smage en, som måske var lidt friskere, bedre kvalitet osv, så tror jeg godt jeg ville kunne lide den, men indtil da holder jeg mig væk. Så for mig var den ikke 100 kr. værd desværre, men jeg er glad for at jeg prøvede den.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar